Producenci
NASZA ODPOWIEDŹ TO WHISKY, WYBÓR PYTANIA NALEŻY DO CIEBIE - DEGUSTACJA SINGLE MALT 1

Nasza odpowiedź to whisky, wybór pytania należy do Ciebie – pod takim hasłem przeprowadziliśmy degustację whisky single malt.
Podczas naszej pracy słyszymy różne pytania dotyczące whisky. Po przeanalizowaniu większości z nich powstał konkretny konspekt degustacji połączonej ze szkoleniem.

Ma być prosto !

Właśnie taka idea towarzyszyła nam przygotowując informacje i charakteryzując poszczególne butelki.

Dlaczego ?

Ponieważ chcieliśmy rozwiać mity i w przystępny sposób przedstawić podstawowe zagadnienia związane z single malt. Z naszych obserwacji wynika, że wiele osób chce spróbować dobrej whisky ale nie wie jak opisać smak, którego poszukują. Wynika to z obawy przed powiedzeniem czegoś śmiesznego lub przeświadczenia, że wiedzę o tym trunku posiadają tylko członkowie jakiegoś tajnego bractwa…

Mówmy o whisky prosto !

glowne

Nasza degustacja opierała się na scharakteryzowaniu pięciu grup aromatów, którymi posługujemy się na co dzień w naszej pracy i miała charakter wprowadzający do tej tematyki. Aby łatwiej było zrozumieć teorię, zajęcia praktyczne polegały na doborze znakomitych whisky do każdej z grup.

Oprócz smaku degustacja przewidywała przemycenie pewnej dawki wiedzy, która wydaje się pomocna w podejmowaniu decyzji zakupowych. Nasi Goście już na samym początku usłyszeli czym jest whisky single malt i czym różni się od popularnej kategorii blended.
Ciekawym doświadczeniem dla zgromadzonych było „czyszczenie kubków smakowych”.
Przed rozpoczęciem degustacji poprosiliśmy naszych Gości o dwie czynności (do wyboru) – albo zjedzenie kawałka czekolady o 100% zawartości kakao lub rozgryzienia ziarna kawy. Te dwa sposoby pomagają w zneutralizowaniu naszych kubeczków smakowych. Sam zapach ziaren kawy pomaga również w oczyszczeniu zmysłu węchu, który odgrywa kluczową rolę w degustacji.

kawa 

Kolejnym krokiem było słów kilka o sposobie degustacji i profesjonalnym szkle jakim się posługiwaliśmy.
Po teorii czas na praktykę.
Wyjaśniliśmy naszym Gościom znaczenie znajomości grup aromatów i jak bardzo te informacje są pomocne podczas wybierania whisky dla siebie.


Wonne i kwiatowe – Cardhu 12YO.

Do tej grupy należą najdelikatniejsze single malt i dlatego właśnie od niej rozpoczęliśmy. Sama nazwa wskazuje na świeży i rześki charakter trunku. Whisky z tej grupy obfitują w aromaty wiosenne z zielonymi owocami i trawiastością na czele.Delikatna i przystępna forma single malt z tej grupy chętnie wybierana jest osoby mające obawy przed zbyt mocnym charakterem alkoholu.

Cardhu 

Jako doskonałego reprezentanta z grupy wonnych i kwiatowych wybraliśmy Cardhu 12YO. To świetna whisky, która przykuwa uwagę swoją nietypową butelką. Sam trunek jest wręcz kultowy i charakteryzuje się delikatnym, owocowym zapachem i ciekawym aromatem mlecznej czekolady. Właśnie tak – pomiędzy owocowymi nutami przewija się mleczna czekolada, co dostarcza przyjemnych i subtelnych doznać podczas smakowania trunku.

gl

Przy omawianiu Cardhu poruszyliśmy temat roli kobiet w historii tworzenia whisky. Według pewnych informacji Pani Hellen Cumming poza pilnowaniem destylacji na farmie swojego męża Johna wsławiła się sprytem. Mianowicie gdy poborcy podatkowi odwiedzali jej farmę, ona gościła ich serdecznie, częstując herbatą i ciasteczkami. W tym samym czasie wciągała na dach swojej stodoły czerwoną flagę, którą było widać z innych okolicznych gorzelni i to dawało sąsiadom czas na schowanie aparatury destylacyjnej przed wizytą urzędników… Wygląda na to, że rola kobiet w świecie whisky była większa niż możemy sądzić ;)

Cardhu 12YO przez wiele lat była najpopularniejszą whisky single malt w Grecji i Hiszpanii. Jest głównym składnikiem popularnego na całym świecie blendu Johnnie Walker.


Słodowe i wytrawne – Bunnahabhain.

To kolejna grupa aromatów, którą omawialiśmy. Ciekawe whisky, które wliczają się w tę kategorię, charakteryzują się wytrawnymi aromatami. Połączenie z cechami jakie nadaje trunkowi dębowa beczka tworzą kuszący smak. Aby wyobrazić sobie cechy tej grupy aromatów pomyślmy o aromacie orzechów, chleba, zbóż itp.

bunnahabhain12

Godnym reprezentantem tej grupy była Bunnahabhain 12YO. Whisky została zabutelkowana o mocy 46,3% bez dodatków barwiących i niefiltrowana na zimno – czyli to co lubimy najbardziej. To single malt, który zasługuje na duże zainteresowanie, a dowodem tego były reakcje uczestników naszej degustacji. Wspaniała Bunnahabhain łamie stereotypowe wyobrażenie o whisky pochodzących z Islay – jest dymna ale nie torfowa. Taka kombinacja tworzy trunek o wyjątkowej złożoności i bogactwie aromatów. Łatwo tu o pełną fascynację, ponieważ każdy łyk potęguje chęć dalszego smakowania.

 b12f

Co było dalej ?

Dalej było cudownie – ponieważ otworzyliśmy 18-sto letnią butelkę Bunnahabhain. Dzięki takiej kolejności nasi Goście mogli sprawdzić jak  czas spędzony  w beczkach wpływa na charakter trunku.  Bunnahabhain 18YO ma ciemną barwę i pełny, intensywny smak – w dniu degustacji ta whisky spotkała się z uznaniem wielu osób. Dla zachowania pełnego charakteru whisky została zabutelkowana z mocą 46,3% bez filtrowania na zimno – to jedna z tych butelek, których każdy fan whisky powinien spróbować.

b18 


Owocowe i korzenne – Glenmorangie The Quinta Ruban.

W całej degustacyjnej stawce, to właśnie ta whisky była szczególnie bliska winiarzom. Powód jest oczywisty, The Quinta Ruban to dwunastoletnia whisky, która przez dwa lata była finiszowana w beczkach po Porto Ruby. Czas spędzony w aktywnych beczkach korzystnie wpłynął na trunek nadając mu winnego charakteru i piękny czerwono-miedziany kolor. Rozkoszując się smakiem Glenmorangie znajdziemy aromaty wiśni w czekoladzie, porto i toffi.

glenmorangie

Jeśli chodzi o dwa słowa o grupie whisky owocowych i korzennych, to najkrócej ujmując chodzi o połączenie dojrzałych, słodkich owoców z cechami przypraw typu cynamon czy gałka muszkatołowa. Być może Glenmorangie w wersji The Original byłaby trafniejszym wyborem w odniesieniu do tej grupy, jednak świadomie zdecydowaliśmy się na wersję z beczek po porto jako doskonały przykład sztuki finiszowania whisky.

kieliszek 

Ciekawostką dotyczącą destylarni Glenmorangie jest fakt posiadania najwyższych w Szkocji alembików (miedzianych aparatów destylacyjnych), których wysokość wynosi 5,14 m , czyli tyle ile wysokość dorosłej żyrafy. Uczestnicy naszej degustacji szczegółowo dowiedzieli się jak ten fakt wpływa na właściwości alkoholu.

alembik 


Bogate i okrągłe – Aberlour 12YO.

Cechy charakterystyczne tej grupy aromatów, to suszone owoce i głęboki  smak. Oczywiście znajdziemy w tego typu whisky różne przyprawy i słodkie akcenty wanilii i toffi, ale ich kompozycja będzie różna i przeważnie mniej pikantna niż w przypadku owocowych i korzennych.

Przejdźmy do naszej Aberlour 12YO. To świetna whisky strzona przez dwanaście lat. Destylat dojrzewa w dwóch rodzajach beczek - po Bourbonie i po Sherry Oloroso. Bogaty smak przepełniony aromatami suszonych owoców, czekolady i akcentami sherry robi wielkie wrażenie. Po minach uczestników widać, że dla wielu osób to nowa ulubiona whisky.

aberlour

Destylarnia Aberlour funkcjonuje od 1879 roku i leży w samym sercu regionu Speyside.  Jej nazwa w języku gaelickim oznacza „ujście szczebioczącego strumienia”. Założycielem był James Fleming, który znany był jako szczodry filantrop wspomagający inwestycje publiczne. Ten szanowany gentelman wierzył, że warto czynić dobro i postanowił stworzyć najlepszą whisky jaką można sobie wyobrazić...
Pękata butelka, stylowa tuba i doskonała whisky  - idealne połączenie na prezent dla konesera.


Dymne i torfowe – Ardbeg 10YO The Ultimate.

Jakie są główne cechy tej grupy ?

Takie że albo się w nich zakochasz, albo  na długo zapomnisz o tym rodzaju whisky. Na szczęście większość naszych Gości należała do tej pierwszej grupy, lub przynajmniej badawczo próbowały serwowanego Ardbega.

Ardbeg

Smakując whisky dymnych i torfowych poczujecie dym drzewny, aromaty wędzonego boczku lub ryby, sadzy  przeplecionych ziołami i owocami. Złożoność i charakterystyka profilu whisky wynika z suszenia słodu za pomocą dymu płonącego torfu.
Dla zrównoważenia intensywnych aromatów, whisky z tej grupy są słodkie i bardzo przyjemne. Taki właśnie jest Ardbeg 10YO – mocno torfowy i przyjemnie słodki w smaku z gładką strukturą. Prezentowana whisky dojrzewała 10 lat w beczkach po Bourbonie, co nadało jej jasnozłoty kolor i aromaty wanilii.

Ardbeg 10YO, to wspaniała whisky, która ma bardzo ciekawe możliwości zestawiania z jedzeniem i przekąskami. Biorąc pod uwagę torfowy charakter trunku możemy podawać go do wędzonych ryb (np. łososia), czy grillowanych mięs z sosem barbecue.

My podczas naszej degustacji połączyliśmy Ardbega z mleczną czekoladą Zotter nadzianą marcepanem i orzechami włoskimi – bardzo przyjemne zestawienie smaków, czego potwierdzeniem był uśmiech zadowolenia na wielu twarzach.

 

Jestem przekonany, że kolejne degustacje przepełnione będą informacjami o łączeniu whisky z jedzeniem i przekąskami.
Biorąc pod uwagę że aromat Ardbeg 10YO pozostaje w ustach jeszcze przez kilka godzin po wypiciu, tą właśnie butelką zakończyliśmy naszą degustację.


Był też sprawdzian wiedzy !
Jak się okazało – nasi Goście oprócz poznanych smaków zyskali nową dawkę wiedzy o whisky. Najbardziej aktywni uczestnicy konkursu zostali nagrodzeni mini buteleczkami wspaniałej Bunnahabhain 12YO.

Wszystkie osoby biorące udział w naszym spotkaniu miały okazję nabycia whisky na bardzo korzystnych warunkach. 

To był wyjątkowo przyjemny wieczór, a miłe słowa i pozostawione komentarze dają dużą satysfakcję i motywację do zorganizowania kolejnej edycji.

Dziękuję wszystkim za przybycie i aktywne uczestnictwo w naszym spotkaniu.
Szczególne podziękowania składam dla wspaniałego zespołu Propaganda za organizację i profesjonalną obsługę całego spotkania.

Kamil Orłowski

Komentarze do wpisu (1)

23 czerwca 2016

Fantastyczny pomysł dla wszystkich, którzy cokolwiek wiedzą o szlachetnych trunkach, ale wstydzą się zapytać:) A tak poważnie - rzadko zdarza się okazja do spróbowania kilku rodzajów whisky tak bardzo różniących się od siebie. Przeważnie degustacje to albo akcja promocyjna jednego producenta lub dystrybutora, albo tzw. czyszczenie magazynów z tego co nie sprzedaje się najlepiej. Do akcji Propaganda przystąpiła z pełną odpowiedzialnością. Dużo wiedzy podanej w profesjonalny ale nie nadęty sposób, przemiła atmosfera i doskonały dobór kontrastujących trunków. Nie wiem jak inni uczestnicy, ja dzięki temu odnalazłem "swój" smak - Aberlour.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl